"Wie is het?"
Door het gezelschapsspel “Wie is het?” om te buigen, legt de organisatie een pijnlijke realiteit bloot: vandaag kan een voornaam of huidskleur al genoeg zijn om buitenspel te worden gezet bij een sollicitatieprocedure.
Het hoofdbeeld van de campagne plaatst de kijker in de rol van de speler. Voor hem of haar: een kaart van Aminata, een jonge vrouw met een migratieachtergrond. De vraag die gesteld wordt, is confronterend en bijtend herkenbaar: op basis van welke kenmerken wordt zij van andere onderscheiden tijdens sollicitaties?
“We hebben allemaal wel eens ‘Wie is het?’ gespeeld, maar in het echte leven verliezen vaak dezelfde profielen. Dat is onrechtvaardig en een verlies aan talent. Met deze campagne willen we ongelijkheid op de arbeidsmarkt aankaarten. Enkel competenties zouden het verschil moeten maken”, zegt Andrea Bardyn, woordvoerder van DUO for a JOB.
Een ongelijk speelveld vanaf de start
Met deze campagne herinnert DUO for a JOB eraan dat sommige jongeren systematisch minder kansen krijgen in hun professionele ontwikkeling – niet vanwege een gebrek aan competenties, maar omwille van hun naam, afkomst, leeftijd of woonwijk.
Enkele sprekende cijfers
📌 Iemand die in België geboren is, heeft 29% meer kans om aangenomen te worden
📉 In 2024 kreeg Unia 643 meldingen van etnische discriminatie, waarvan 29% over werk
📊 Het verschil in werkzaamheidsgraad tussen mensen geboren in België en buiten Europa blijft met 19% groot
Het verhaal van Aminata: discriminatie zonder omwegen
Aminata, een mentee begeleid door DUO for a JOB, zocht een stageplaats in de schoonheidssector. Na weer een vaag afwijzingsbericht vroeg ze haar vriendin met een “Belgisch klinkende” naam om dezelfde werkgever te bellen.
✅ Ineens kreeg ze een positief antwoord.
Helaas is dit geen uitzondering. Het toont aan hoe structurele discriminatie nog steeds de toegang tot werk bemoeilijkt – bovenop andere obstakels zoals taal, diploma-erkenning, gebrek aan netwerk of kennis van de arbeidsmarkt.
Overal zichtbaar in oktober
De campagne “Wie is het?” is de hele maand oktober te zien op straat, in treinstations en metrostations in Gent, Antwerpen, Brussel, Mechelen, Luik, Verviers en Charleroi - en ook online via sociale media.
In totaal meer dan 2500 print- en digitale affiches overal in België.
Samen herschrijven we de spelregels
DUO for a JOB weigert zich neer te leggen bij deze ongelijkheid op de arbeidsmarkt. Met mentoring naar werk biedt de vzw effectieve en concrete oplossing:
Al meer dan 10 jaar koppelt de organisatie jonge werkzoekenden met een migratieachtergrond aan ervaren mentoren van 50 jaar of ouder. En met resultaat: 7 op de 10 jongeren vinden de weg naar een duurzame job, stage of opleiding, met de steun van een mentor.
Met deze campagne richt DUO for a JOB zich tot werkgevers, burgers én beleidsmakers: het is tijd om de spelregels op de arbeidsmarkt te veranderen – zodat enkel competenties nog tellen.
🌐 Ontdek het communicatiemateriaal en help de campagne mee verspreiden!
Andrea Bardyn │ contact │ +32 498 27 43 13