Doe een gift
  • fr
  • nl
  • en
  • Het Jaarverslag 2018 is er!

DUO for a JOB, 14 juni 2019

Wat een jaar ! 2018 was voor iedereen in België een jaar van grootse sportprestaties en volksvreugde, van maatschappelijke en ecologische bewustwording, van diverse zorgen en veel blijdschap.

Voor DUO for a JOB was het meer bepaald het jaar waarin we in Gent onze vierde antenne openden, waarin we de kaap van 1500 gevormde duo’s hebben bereikt, waarbij 54% van de mentees werk vond en 19% als stagiair aan de slag kon of een geschikte opleiding aanvatte; en in oktober vierden we ook nog eens ons vijfjarig bestaan. Dit is een mooie gelegenheid om nogmaals iedereen te bedanken die ons heeft geholpen sinds de oprichting van de vereniging in 2013, maar vooral ook om terug te blikken op de weg die we al hebben afgelegd… en vooruit te blikken op de weg die we nog moeten gaan.

Het Jaarverslag 2018 is er!

De twee vaststellingen die ons in actie hebben doen schieten, zijn nog altijd geldig : in België is de activiteitsgraad van 50-plussers bij de laagste van Europa en worden de vaardigheden van 50-plussers onvoldoende gewaardeerd. Anderzijds krijgen jongeren met een migratieachtergrond blijkbaar nog altijd geen gelijke toegang tot de arbeidsmarkt.

Deze situatie dwingt ons ertoe de waarden waarin wij geloven nog sterker te verdedigen: engagement, verdraagzaamheid, respect, gulheid, en bovenal, de zekerheid dat een rijke samenleving een samenleving is die de diversiteit omarmt, een samenleving die gebouwd is op dialoog en contacten, een  samenleving die kansen geeft aan iedereen en waar voor iedereen plaats is.

Lees het volledige verslag

VERHAAL VAN EEN DUO: Jean-Louis en Khalid

Nadat Khalid Afghanistan ontvlucht was, beslist hij bij aankomst in België om zijn studies voor verpleger verder te zetten. Hij heeft bijna niets meer behalve zijn droom waar hij zich aan vastklampt: zijn verpleegstudies afmaken en zijn verloofde via gezinshereniging laten overkomen.

Op een paar stappen van de eindmeet slaagt Khalid jammer genoeg niet voor de examens. Op dat moment komt hij bij DUO for a JOB terecht en ontmoet hij zijn mentor, Jean-Louis.

Enkele maanden later liep het ene goede nieuws na het andere binnen. Khalid behaalde zijn rijbewijs en mocht zich vervolgens inschrijven om een opleiding als heftruckchauffeur te volgen. ” De dag dat ik slaagde voor mijn praktische rijexamen was Jean-Louis nog gelukkiger dan ik.” zegt Khalid.

Khalid heeft nu weer hoop: ” Ik ben in België nog niemand zoals hij tegengekomen. Hij geeft me al zijn tijd. Hij geeft me zelfvertrouwen. Ik heb met hem een echte vertrouwensrelatie opgebouwd. Ik zal nooit vergeten wat hij voor me gedaan heeft. Ik zal natuurlijk contact met hem blijven houden als ik werk heb. ” Jean-Louis besluit ontroerd dat hij ” van zijn mentee al zoveel heeft teruggekregen.”

Lees nog meer verhalen van duo’s

Download ons jaarverslag

Also available in english